Medicina Aeronautica

„Medicina aeronautica este acea ramura a medicinei care isi propune sa determine si sa mentina starea de sanatate, de siguranta si de performanta a celor care zboara in aer si in spatiu”. (DeHart – Fundamentals of Aerospace Medicine, 3rd ed.).

Si pentru ca istoria medicului de aviatie este strans legata de istoria aviatiei in Romania trebuie mentionata data de 17 iunie 1910  cand a avut loc celebrul zbor al lui Aurel Vlaicu, Romania devenind a treia tara din lume, dupa SUA si Franta, in care s-a zburat cu un avion de conceptie si constructie proprie. Tot in acesti ani au luat fiinta primele scoli de pilotaj la Chitila, Cotroceni si Baneasa, pentru pregatirea pilotilor militari. S-a impus si necesitatea unei asistente medicale, initial pentru asigurarea medicala a zborurilor, ulterior si privind selectia si controlul medical periodic al personalului aeronautic. Tot in aceasta perioada au aparut si primele cercetari timide si modeste, ca orice inceput de cercetare a unot evenimente de zbor, in acest context inscriindu-se ca o prioritate nationala, studiul sublocotenentului dr I Balteanu intitulat “Primul accident mortal datorat aviatiunii” publicat in “Buletinul Sniatar Militar”, nr. 10-11 din anul 1912.

Consacrarea aeronauticii militare s-a realizat prin adoptarea legii privind “Organizarea aeronauticii militare”, emisa in anul 1913, act normativ care a pus bazele a ceea ce numim astazi Fortele Aeriene Romane si in baza careia serviciul sanitar al Diviziei a IV-a a insarcinat pe lt dr Victor Anastasiu sa asigure asistenta medicala personalului navigantsi tehnic care facea parte din aviatia militara. Aceasta reprezinta prima atestare privind inceputul organizarii serviciului medical aeronautic.

Victor Anastasiu a obtinut brevetul de pilot militar in anul 1916, fiind primul medic pilot roman si al doilea din Europa dupa medicul francez Raymond. A infiintat in 1920 Centrul de medicina aeronautica, printre primele astfel de centre din lume. Studiile efectuate aici, i-au permis lui Anastasiu sa contribuie semnificativ la dezvoltarea medicinei aeronautice. A experimentat comportamentul aviatorilor atat la sol cat si in timpul zborurilor. Studierea comportamentului pilotilor in timpul zborurilor a fost o premiera mondiala, aspect recunoscut in cadrul Congresului International de navigatie aeriana de la Paris din 1921 de catre Ch. Richet.

Dintre lucrarile publicate mentionam:

Omul zburator. Cercetari medico-aeronautice (1921)

Tensiunea arteriala la aviatori – comunicare sustinuta la Congresul international de aeronautica desfasurat la Bruxelles (1925)

Contributii la studiul tensiunii arteriale la aviatori – comunicare sustinuta la Congresul international de aeronautica desfasurat la Roma (1927)

Despre profesia de medic de aviatie, in 1930, Victor Anastasiu spunea ca “medicul de aviatie trebuie a zbura pentru a avea cunostintele necesare, dublate de prestigiul autoritatii, pentru a preciza fiecare caz in parte la justa lui valoare”.

Pasim prin istoria medicilor din unitatile de aviatie si mentionam cu respect numele unor distinsi medici precum:

  1. General medic Odiseu Apostol unul dintre pionierii si initiatorii medicinii aeronautice romanesti, a iubit aviatia si pe aviatori zburand impreuna cu ei pe diferite tipuri de avioane peste 235 de ore, a publicat peste 60 de lucrari in domenii precum fiziologia si fiziopatologia zaborului, biofiziologia zborului pe timp de noapte, alimentarea cu oxigen in zborul la mare altitudine.
  2. Colonel medic Florin Uleu – medic sef la Comandamentul Apararii Antiaeriene a Teritoriului si apoi medic sef al Comandamentului Aviatiei Militare care in perioada 1952-1991 a publicat peste 60 de referate si cercetari de medicina aeronautica precum aspectele morbiditatii personalului tehnico-ingineresc de aerodram, valoarea si limitele ECG in expertiza medicala aeronautica, incidenta unor factori de risc cardiovascular la personalul aeronavigant si altele.
  3. Colonel medic Popescu Traian care din 1969-1979 a ocupat functia de medic sef de unitate la Borcea unitate de elita a aviatiei militare din S-E Romaniei.
  4. Colonel medic Maurica Stoian medic sef la unitatea de aviatie de la Tecuci iar apoi seful Centrului de Medicina Aeronautica in perioada 1960-1992 care ramane in amintirea generatiilor de medici ai Aviatiei romane cat si a colegilor de peste hotare ca cel mai longeviv sef al Centrului de Medicina Aeronautica, intr-o perioada de devoltare si modernizare, apreciat atat pe plan intern cat si international
  5. Amintim de asemenea pe domnul Colonel medic Mihaila Ion sau domnul colonel medic Raduica Constantin care au scris pagini de istorie in medicina aeronautica româneasca iar lista poate sa continue.

Odata cu intrarea in NATO si având in vedere avansul tehnologic si noile capabilitati planificate a intra in exploaterea Fortelor Aeriene devine o necesitate evolutia medicinei aeronautice catre o medicina operationala. Astfel a fost introdusa notiunea de medic de zbor – “Medicul de zbor (Flight surgeon) –  medic  cu pregatire in medicina aeronautica a carui sarcina primara este examinarea personalului aeronautic, mentinerea starii de sanatate a acestei categorii de personal si asigurarea asistentei medicale pentru raniti sau bolnavi.” (F.A. 1.8. – Manual pentru operatii aeriene de evacaure medicala aeriana).

Legea nr. 139 din 04.07.2011 privind modificarile si completarile la Legea Nr. 35, prin articolul 5 stipuleaza  doua elemente de noutate:

  1. Desemnarea Statul Major al Fortelor Aeriene ca Autoritate Aeronautica Militara Nationala;
  2. Atribuirea Autoritatii Aeronautice Militare Nationale a responsabilitatii de reglementare in domeniul aeronautic militar pentru toti utilizatorii spatiului aerian national care detin aeronave de stat române sau straine.

Incepând cu data de 31.12.2015, odata cu intrarea in vigoare a noilor state de orgenizare, la nivelul structurii executive a Autoritatii Aeronautice Militare Nationale se infiinteaza Biroul medicina aeronautica, avind urmatoarele atributii:

  1. In domeniul activitati aeronautice:

– autorizeaza conform reglementarilor Institutul National de Medicina Aeronautica, precum si a personalului medical din structurile operatorilor aerieni implicati in activitatea de stabilire a aptitudinii medicale a personalului aeronautic militar;

– realizeaza managementul informatiilor medicale intre Autoritatea Aeronautica Militara Nationala si Institutul National de Medicina Aeronautica;

– gestioneaza baza de date privind starea de sanatate a personalului aeronautic din Fortele Aeriene;

– asigura expertiza de specialitate in domeniul atestarii calificarilor si specialitatilor personalului aeronautic militar;

– participa la autorizarea in domeniul medical a facilitatilor de decolare/aterizare a aeronavelor militare;

– participa la elaborarea baremelor de expertiza medicala si a metodologiei de executarea a controlului medical;

– reprezinta Statul Major al Fortelor Aeriene in comisia de supraexpertiza a INMAS si elaboreaza documentatia medicala pentru sustinerea eventualelor exceptii de la baremul medical;

– elaboreaza reglementarile specifice in domeniul medicinei aeronautice;

– participa la programe de cercetare in domeniul medicinei aeronautice in colaborare cu specialistii de la INMAS;

  1. In domeniul sigurantei aeronautice:

– monitorizeaza activitatea de expertiza medicala la nivelul bazelor aeriene precum si la nivelul INMAS;

– participa la activitatile de investigatie a evenimentelor de aviatie;

– colaboreaza cu structura similara din AACR si celelalte autoritati aeronautice nationale militare si civile ale partenerilor internationali.